ZOOM – סיפור הצלחה של תקופת הקורונה

אחת החברות שתקופת הקורונה היתה עבורם הזדמנות היא חברת ZOOM מה היו הגורמים להצלחתה והאם ניתן ללמוד מהחשיבה האסטרטגית שלה

הרבה חברות הרוויחו מתקופת הקורונה

רשתות השיווק מכרו יותר, כמות משתמשי הנטפליקס גדלה וגופים רבים נוספים.

אבל נראה שהמוצר שהפך להיות שמיש אצל כולם מהתקופה הזאת היא תוכנת ZOOM.

כמה נתונים על ZOOM  של עידן הקורונה

  1. הכנסות החברה עלו מ 188 מליון דולר ברבעון הרביעי של 2019 ל 328 מליון דולר ברבעון הראשון של 2020.
  2. כמות המשתמשים היומית עלתה מ 10 מליון ברבעון הרביעי של 2019 ל 200 מליון משתמשים יומיים באפריל 2020.
  3. מניית החברה קפצה ביותר מ 200% לשווי שוק של כ 60 מליארד דולר

יש הרבה מוצרים כאלה – זה שוק של שחקנים גדולים

לי יצא להשתמש בזום גם לפני משבר הקורונה(בכמות מופחתת), אבל יצא לי להשתמש גם בחלופות כמו סקייפ (בבעלות מייקרוסופט) או WEBEX(בבעלות סיסקו) או Teams(גם בבעלות מייקרוסופט) או meet (בבעלות גוגל).

נראה שחברתZOOM  הצליחה להשתלט על שוק שיחות הועידה בתקופה הזאת – על אף שגופים גדולים ומשמעותיים התחרו בה.

מה היו המהלכים האסטרטגים שהובילו לכך:

  1. המוצר אינו חלק מחבילת מוצרים אלא מוצר יחיד. לציבור יש התנגדות לחלק מהמוצרים בחבילות(בעיקר של מייקרוסופט) עקב כשלונות שיווקיים או טכנולוגיים.
  2. היעדר חסמי כניסה – אין עלות, אין צורך בהתקנה מורכבת, נשלח לינק וניתן להתחיל להשתמש.
  3. יציבות היא היעד – פחות העסיק את החברה להוסיף הרבה פיצ’רים. מה שהכי עניין אותם זה המוצר הבסיסי יעבוד טוב.
  4. מודל תשלום אינטליגנטי – אחרי 40 דקות שיחה היא מסתיימת – ניתן להפעיל אותה מחדש ללא מגבלה ולעיתים נעשה שדרוג אוטומאטי שמבטל את סיום השיחה אבל זה לא ידוע מראש. לחברות שרוצות שיהיה בטחון בהמשכיות של השיחה כדאי לשלם על השירות ולא להסתכן בניתוק.
  5. כמות משתמשים – בזמן שהמתחרים עסקו בהגבלת כמות משתמשים בכל סשן(בסקייפ לדוגמה 50 משתמשים בלבד), זום הכריזו שהמגבלה היא 1000 משתמשים לסשן.

ניצול הזדמנות שכזו אינו מקרי – הנהלת ZOOM התכוננה לסיטואציה הזו במשך תקופה ארוכה.

 

שינוי גודל גופנים