איך בוחנים תחום פעילות חדש

רוב היוזמות העסקיות בארגונים נשארות במגירה.

זה נובע ממספר סיבות עיקריות:

  1. שינוי דורש הרבה תשומות כלכליות ותשומת לב
  2. אם קיימת הצלחה עסקית מנסים למצות את הפוטנציאל שלה לפני שמחפשים מנוע צמיחה נוסף
  3. שינוי דורש מידה מסוימת של סיכון שחברות מנסות להימנע ממנו
  4. ברמה הפסיכולוגית – פניה אל הלא נודע אינה טבעית לבעלי חברות.

אולם, לעיתים יש הזדמנויות עסקיות שכדאי לנצל, על כן, חברות צריכות להבין מראש את התהליך הנכון לבחינת הכדאיות להתרחבות לתחום פעילות חדש.

השלב הראשוני לאחר קיומו של רעיון שנראה למנהלים כבעל פוטנציאל הוא לבצע ניתוח שוק:

שלב ראשון : ניתוח השוק

  1. ראיונות עם גורמים מפתח בשוק
  2. קריאת מאמרים וחומרי רקע
  3. ניתוח נתוני שוק ונתונים פיננסים
  4. ניתוח מתחרים ומגמות עתידיות
  5. ניתוח פנימי של החברה ויכולתה להתחרות בענף
  6. איתור יתרונות יחסיים פוטנציאליים של החברה בשוק הפוטנציאלי.

בסיום השלב הזה צריך להחליט אם מרחיבים את הבדיקה על בסיס קריטריונים כגון:

  1. פוטנציאל השוק – גודלו, אפשרויות צמיחה, ביקושים, מחירי השוק
  2. מגמות השוק – פוליטיקה, כלכלה, טכנולוגיה
  3. חסמי כניסה לשוק
  4. מאפייני השוק – רגולציה, גודל הבעיה וכו’

לאחר שהוחלט שקיים פוטנציאל צריך לבחון את אופן הכניסה לשוק

שלב שני: בחינת חלופות פעילות – ניתוח מספר חלופות אסטרטגיות אפשריות לדוגמה:

  1. הרחבת קו מוצרים קיים
  2. הרחבת סוג קהל הלקוחות ואיתור צרכים
  3. בחינת הערך שמספקת החברה והשלב העסקי שאליו היא משתייכת.
  4. רכישת פעילות מול הקמת פעילות פנימית

כל חלופה צריכה להבחן על בסיס הסיכוי והסיכון בכדי להגדיל את הסיכוי להצלחת ההליך.

אנו מלווים חברות ומנהלים בהליך קבלת ההחלטות על התרחבות ופנייה לשווקים חדשים.

 

 

 

שינוי גודל גופנים